Út Európa felé - Testvériskolai kapcsolat kialakítása

SAJTÓKÖZLEMÉNY

TÁMOP-3.3.14.B-14/1-2014-0027
Út Európa felé - Testvériskolai kapcsolat kialakítása

Egy év alatt számos olyan fejlesztő programot hajtott végre a Kölcsei Kölcsey Ferenc Általános Iskola, ami a sikeres iskolai részvétel révén hozzásegíti a tanulókat magasabb iskolai végzettség megszerzéséhez és a közösségbe illeszkedéshez, ezáltal nő a továbbtanulási és a munkaerő piaci elhelyezkedési esélyük is. Az Európai Unió támogatásában, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával megvalósult partneriskolai projekt 2014. szeptember 1-jén kezdődött.

Romániában a Parajdi Áprily Lajos Általános Iskolával együttműködve a kölcsei iskolából 30 diák, a határon túli intézményből 10 diák kapcsolódott be - számos pedagógus és külsős szakértő folyamatos segítségével - az identitástudatot és az európai értékeket előtérbe helyező projektbe.

Élményt, tapasztalatot és használható tudást szereztek a KLIK Fehérgyarmati Tankerületének "Út Európa felé - Testvériskolai kapcsolat kialakítása" című TÁMOP pályázatába bekapcsolódott gyerekek. A hazai iskola heti rendszerességgel tartott tanórán kívüli idegen nyelvi képzést 15-15 fős csoportokban, hogy az európai szintű érvényesülés alapvető feltételeit megteremtsék a projektbe bevont tanulóknál. Szintén hetente egy órát szenteltek olyan témakörök átbeszélésére, mint az önkéntesség, az Európai Unió, a határon túli magyarok, és persze nem utolsó sorban a külföldi partneriskola megismerése. A témákat nagyelőadáson, irodalmi és filmes szakmai anyagokkal párosítva is látták a diákok, és emellett olyan érzékenyítő tréningeken vettek részt, amelyek drámapedagógiai módszerekkel, játékos formában fejlesztették az egyéni képességeket és a közösségi tevékenységet is.

A két iskola képviselői személyesen is megismerkedtek: közösen táboroztak, illetve a kölcsei iskola diákjai Parajdra is ellátogattak egy kirándulás keretében.

Április utolsó hetében indult a magyar delegáció háromnapos látogatásra a testvériskolához. Erdélybe érve Szatmárnémeti, Nagybánya, Máréfalva és Korond kulturális nevezetességeit nézték meg, Koltón Petőfi Sándor és Szendrey Júlia házát, Parajdon az Áprily Lajos Általános Iskolát látogatták meg. Jártak a szovátai Medve-tónál, Farkaslakán Tamási Áron síremlékénél és kopjafájánál, valamint a Trianoni emlékműnél. A Csíki-medencén át az Olt és a Maros folyók mentén egészen Gyergyószentmiklósig vándoroltak, megmászták a Pongrácz-tetőt, és megnézték a Békás-szorost.

Balatonszemesen, az Esély Budapest Alapítvány üdülőhelyén töltötték külföldi testvériskolájukkal közös nyári bentlakásos táborukat. A programok között szerepelt a Horváth Csenge Radnóti-díjas versmondó-drámapedagógussal zajló napi érzékenyítő tréningek mellett Katus Attila hatszoros aerobik világbajnok közös edzése és mentálhigiénés előadása, a diákok körében rendkívül népszerű Children of Distance együttes, Szabyest, a kultúra fiatal nagyköveteiként számon tartott Kávészünet zenekar, Bakos-Kiss Gábor, a Nemzeti Színház színművészének musical estje és Molnár Ferenc Caramel koncertje. A program része volt egy memóriajátékkal összekötött múzeumlátogatás a Latinovits Emlékmúzeumba, ahogy az időjárás engedte, a fürdésnek is volt tere, a pedagógusokkal pedig a színészkirály és testvére, Bujtor István sírjához is ellátogattak. A tábor életét professzionális filmes stáb és hivatásos fotós örökítette meg.

Különleges hangulatú koncerteken, előadásokon vehettek részt a tanulók minden hónapban. Élőben láthatták fellépni Huzella Péter Kossuth-díjas zeneszerző-előadóművészt, Gerendás Péter Liszt-díjas zeneművészt, Olt Tamást, a Nemzeti Színház művészét, Radványi Balázs Kossuth-díjas művészt, a Kaláka zenekar tagját, valamint a Sajtkukacz zenekart.

A projekt szakmai vezetője Lutter Imre Radnóti-díjas előadóművész-drámapedagógus, a projektmenedzser Ombodi Károly, a kölcsei iskola igazgatója volt.

A 17 millió forintos támogatásból az iskola a projekt alapvető témájának tekinthető kulturális és az egyéni és közösségi értékek, az érvényesülés és az identitástudat köré épülő irodalmi-drámapedagógiai módszertannal segítette a tanulók integrált fejlesztését. A projekthez kapcsolódóan jelentős értékű papírírószerrel lett gazdagabb az iskola, és egy új weboldalt is létrehoztak: a pályázat során heti rendszerességgel frissítették a szakemberek azt az online felületet, amely naprakészen tartalmazza a megvalósult programokat fotókkal, filmekkel és beszámolókkal. A honlap címe: kolcse.testveriskolak.com

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.